Eerste fase grootschalige vernieuwingswerken voor Vlaamse havenwegen van start

Prev Next

In september geeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) het startschot van een reeks grootschalige vernieuwingswerken in verschillende Vlaamse havengebieden. De volgende vijf jaar wordt op 20 locaties het wegdek van gewestwegen grondig vernieuwd in en rond de havens van Antwerpen, Zeebrugge, Gent en Genk. Vandaag start Willemen Infra de eerste werf in Antwerpen, aan het kruispunt van de Antwerpsebaan (N180) met Laageind (N111) in Stabroek

Door fors te investeren in het structureel onderhoud van wegen in en rond het gebied van de vier Vlaamse havens, wil Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder de concurrentiekracht van de havens verder versterken. Die wegen krijgen dagelijks heel wat zwaar vrachtvervoer te verwerken met extra belasting en slijtage als gevolg.

“Onze havens goed bereikbaar houden, zorgt voor welvaart in heel Vlaanderen. Veel van onze havenwegen zijn vandaag echter in slechte staat,” stelt minister De Ridder. Gespreid over 2025, 2026 en 2027 investeert de Vlaamse overheid 57,8 miljoen euro in de vernieuwing van het wegdek op en rond de havens. Ook de jaren erna zetten we die inspanningen verder. Zo verbeteren we de verkeersveiligheid en mobiliteit rond Vlaanderens belangrijkste logistieke en economische aantrekkingspolen.”

Werken op 13 locaties in Antwerpse haven, eerste werf gestart
In het Antwerpse havengebied werkt AWV de komende jaren op dertien locaties, goed voor in totaal bijna 100 kilometer vernieuwd wegdek. Zowel de fundering van de rijbanen als de onder- en toplagen, krijgen een opknapbeurt.

De eerste werkzaamheden starten vandaag, woensdag 17 september, aan het kruispunt van de Antwerpsebaan (N180) met Laageind (N111) in Stabroek. Om de verkeersveiligheid te waarborgen en het rijcomfort van de weggebruikers te verhogen, zorgt het agentschap voor een vernieuwing van de rijbaan in asfalt, van fundering tot toplaag. Ook het kruispunt zelf krijgt een nieuwe inrichting: de bypasses komen in de lichtenregeling, er komt een nieuwe oversteekplaats voor actieve weggebruikers en een volledig conflictvrije lichtenregeling.

Daarnaast staat ook een vernieuwing van het wegdek van de Antwerpsebaan, van het kruispunt tot aan de spoorwegovergang, op de planning. De werf duurt in totaal tien weken. Door beide werven te combineren, beperkt het agentschap de verkeershinder zo veel mogelijk.

Na de werkzaamheden in Stabroek voert AWV op maar liefst twaalf andere locaties in het Antwerps havengebied structurele onderhoudswerken uit. Vanaf 2026 plant het agentschap nog een vernieuwing van het wegdek van de Noorderlaan (N180) ter hoogte van het op-en afrittencomplex Antwerpen-Noord in Ekeren. Ook het wegdek van de Scheldelaan (N101) ter hoogte van TotalEnergies richting Nederland krijgt een opknapbeurt.

Werken op 2 locaties aan havenwegen rond Zeebrugge
Ook voor de havenwegen in Zeebrugge zijn investeringen voorzien, zowel voor het onderhoud als voor een verkeersveiligere herinrichting. In een eerste project is er structureel onderhoud op de N34 (Kustlaan, Isabellalaan).  Het stuk tussen de Vandammesluis en de gemeentegrens met Knokke-Heist krijgt een nieuwe inrichting. Om de situatie veiliger en leefbaarder te maken, moeten er een aantal ingrepen gebeuren:

  • een lichtengestuurd kruispunt N34 x H. V. Wolvensstraat mét nieuwe tramdoorsteek en nieuwe veilige fietsdoorsteek;
  • het supprimeren van de tramdoorsteek t.h.v. de tramhalte Zeebrugge Zeesluis;
  • een geoptimaliseerd kruispunt Isabellalaan (N34) x Kustlaan (N34a).

Een tweede project omvat structureel onderhoud op de N34a Kustlaan in de doortocht van Zeebrugge. De weg wordt vernieuwd voor meer comfort voor de weggebruikers. Ook de fietspaden worden meegenomen voor meer comfort en veiligheid voor de fietsers.  Op dit moment is er nog geen zicht op een concrete uitvoeringsdatum.

Werken op 2 locaties aan havenwegen rond Gent (North Sea Port Flanders)
Rond de haven van Gent werken we op twee locaties. We plannen het structureel onderhoud van de New Orleansstraat - het wegvak tussen de Meulestedebrug en de Port Arthurlaan. We vernieuwen er de verharding van  rijweg en fietspaden  Die laatste liggen er niet comfortabel bij wegens schade en spoorvorming na herindeling van de wegverharding. Deze werken worden zo snel mogelijk ingepland in afstemming met de overige werken in de omgeving.

Daarnaast bestuderen we de mogelijkheden voor een vlottere oost-westverbinding van de R4 voor de haven van Gent ter hoogte van de Vliegtuiglaan/Afrikalaan. Concreet onderzoeken we de mogelijkheid om treinsporen en rijweg ongelijkgronds te brengen zodat alle overwegen kunnen verdwijnen. AWV voert de studie samen met Infrabel, stad Gent, de provincie Oost-Vlaanderen en North Sea Port.

Werken op 3 locaties aan havenwegen rond Genk
Rond Genk worden momenteel drie onderhoudsprojecten voorbereid. Op de Bilzerweg (N730), tussen de rotondes met de Taunusweg en de Oosterring (N750), komt er in beide rijrichtingen een nieuwe toplaag. Op de rechterrijstrook wordt telkens ook de onderlaag aangepakt en versterkt met een stalen wapeningsnet. Daarnaast krijgen de ventwegen een nieuwe toplaag en markering.

Ook de Europalaan (N75) en de Oosterring (N750) staan op de planning. Ter hoogte van op- en afritcomplex 32, inclusief het kruispunt met de Wiemesmeerstraat (N744), krijgt de Europalaan een nieuwe onder- en toplaag. Dit in beide rijrichtingen. Op de Oosterring, enkel richting het noorden, aan het kruispunt met Camerlo (N77), wordt de rijbaan eveneens voorzien van een nieuwe onder- en toplaag. Deze werken worden veelal ‘s nachts uitgevoerd om de hinder te beperken.

Concrete info per deelproject volgt
Zodra meer informatie over de exacte timing en bijhorende impact van de werken per locatie beschikbaar is, communiceert AWV hierover. De werkzaamheden en omleidingen worden steeds afgestemd met partners die in de haven aan het werk zijn, zoals onder andere Lantis, Elia, Fluvius, water-link, Voka, De Vlaamse Waterweg, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en de havenbedrijven. AWV benadrukt ook dat de timing van alle werken steeds onder voorbehoud is van gunstige werf- en weersomstandigheden.

17 Septembre, 2025 - 15:30

Willemen Infra est un constructeur de routes belge de premier plan, avec une présence régionale en Flandre et en Wallonie. Un atout important est que nous contrôlons tous les aspects du processus de construction. En outre, nos 1 000 collaborateurs formés et expérimentés n’hésitent pas à travailler le week-end ou la nuit pour achever leurs missions dans les délais. Par ailleurs, grâce à nos propres sites de production et de recyclage certifiés COPRO en CSC, nous sommes l’un des principaux fabricants d’asphalte et de béton de route.