Op de rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) van Aquafin in Brugge renoveert de TM Kumpen-Willemen Infra de drie grote collectoren die het afvalwater van 238.500 inwoners aanvoeren. Dat gebeurt volledig ondergronds door het aanbrengen van een geïmpregneerde kous aan de binnenkant van de buis. Het is voor de eerste keer in België en wereldwijd pas de vierde keer dat deze techniek wordt toegepast op een buis met een diameter van maar liefst 2 meter. De renovatie was nodig om te voorkomen dat een rioolbreuk zou leiden tot zinkgaten met grote maatschappelijke en ecologische schade tot gevolg.
De renovatie van de drie collectoren is een bijzonder uitdagend project, niet in het minst door de gigantische diameters die variëren van 1500 tot 2000 mm. Bovendien liggen de grote leidingen tot wel 9 meter diep, wat nog scherpere veiligheidsmaatregelen vraagt dan anders.
Voor dit project kozen Aquafin en aannemer TM Kumpen – Willemen Infra voor een renovatietechniek waarbij een geïmpregneerde liner wordt aangebracht aan de binnenkant van de collector. Met behulp van UV-licht hardt deze kous ter plaatse uit zodat een constructieve binnenwand ontstaat.
Relining: een innovatieve techniek
De renovatie verloopt volledig ondergronds om hinder voor de omgeving te beperken. De techniek – relining – garandeert een duurzame vernieuwing zonder ingrijpende graafwerken en verlengt de levensduur met maar liefst 50 jaar.
Joris De Kesel, algemeen directeur Willemen Infra: “Wij geloven sterk in innovatie en een verbindende samenwerking met de klant. Juist voor dit project beschikken wij binnen Willemen Infra en Kumpen over de kennis, capaciteit en vooral de juiste mensen om er een succes van te maken en blijven wij hier ook verder in investeren."
Unieke uitdagingen
Het is de eerste keer in België dat een collector met een diameter van 2000 mm met relining wordt gerenoveerd – wereldwijd zelfs pas de vierde keer. Tijdens de werken moet de afvoer naar de RWZI gegarandeerd blijven. Daarom is een volledige bypassinstallatie voorzien die maar liefst 13.000 m³ afvalwater per uur kan verpompen.
Gert-Jan Merkx, directeur Kumpen: “De combinatie van de grote diameter, de ligging op grote diepte en het omleiden van het grote volume afvalwater, maakt dit project bijzonder uitdagend.”
Hogere kosten voor renovatie en vervanging
Elk uur komt er ongeveer 2.000 m³ afvalwater via de drie collectoren samen toe op de RWZI aan de Pathoekeweg. Bij regenweer kan dat zelfs oplopen tot ruim 13.000 m³ per uur. Een breuk in een van de buizen zou een gigantisch risico zijn voor het ontstaan van een zinkgat. Niet alleen leidt zo’n zinkgat tot een onveilige situatie en herstelkosten die vele malen hoger liggen dan een renovatie, op die manier belandt het afvalwater van duizenden Brugse gezinnen ook rechtstreeks in de natuur.
Het Vlaamse Gewest en de gemeenten investeerden de voorbije decennia miljarden in de uitbouw van infrastructuur voor het transport en de zuivering van afvalwater. Om die investering veilig te stellen en de kans op incidenten te minimaliseren, is het van groot belang om de riolen in goede toestand te houden. De Vlaamse Regering speelt daarop in door rioolbeheerders te verplichten om hun leidingen te inventariseren en periodiek te controleren op schade zodat ze sneller kunnen ingrijpen.
“We hebben een goed zicht op de conditie van de bijna 7.500 km riolen die we beheren voor het Vlaamse Gewest,” zegt Danny Baeten, directeur Projectmanagement bij Aquafin. “Daaruit blijkt een grote noodzaak aan investeringen voor renovatie en vervangingen door veroudering van de infrastructuur. Een noodzaak die de komende jaren alleen maar groter zal worden willen we het risico maatschappelijke en ecologische schade beperken.”
Willemen Infra is a leading, Belgian road construction company with a regional presence in both Flanders and Wallonia. An important asset is that we have all aspects of the construction process under our own management and thus fully control the execution. Moreover, our team of 1,000 well-trained and experienced employees are willing to work at night and over the weekend to make sure they get everything done in time. In addition, thanks to our own COPRO and CSC-certified production and recycling sites, we are one of the leading producers for asphalt and road concrete.